wElcOme

aSsaLamuaLaikum Readers... wElcOme tO my bL0g. tHanks visit my bLog. dOne reAd, dOnt forgEt t0 Like yea n f0llOw me to0 =)

Friday 16 September 2011

Kebaikan dan Kelemahan


asSaLamuaLaikum

aaaiii sahabat skalian.... happy Friday hik2, pdahal dh nk msukari sbtu dh p0n, xpe layan jew...ngee3~~
aku x taw nk mula cmne sbnar nyew nih... mklum leew perut tgah kkenyangan, penuh udang2 besaw brenang-renang dlm perut aku huhuu...sj nk gtau bru pas mkn mee udang td hehe... ptg td sbnaw nyee hiik3


bla dh knyang nih mula r terjah bL0g blogger2 rEtis geetuuw kn, n trbaca 1 entry yg mnarik perhatian, pandangan, renungan n mcm2 g r kn,kn....entry tuh berkaitan kebaikan n kelemahan..

apa yg baek apa yg lemah 2 heheheh.... kl0 nk tau meh kta baca nih 0kees =)
........................................................................................................................
Buat baik brpada-pada.. Buat jahat jangan sekali. Pepatah lama yang sangat bermakna dan patut dijadikan amalan kita semua.

Dlm waktu yg sama.. berhati-hati kerana ada kalanya "Kebaikan kita adalah Kelemahan diri kita sendiri tanpa kita sedari". Terlalu baik membuatkan kita susah  berkata "Tidak". x der hati kering dalam diri. Kalo lah ada jual "hati kering" kt kdai mamak, mstix laku. huhu

Ada kalanya terlalu baik, menyebabkan orang lain ambil kesempatan. Hmmm .. baik susah .. tak baik p0n susah  kn. Cane 2? cer citer~~hehehe =)

bagi aku la kan, baik atau terlalu baik sesorang itu datang dari dalam dri sndri. Bukan lakonan. Berkelakuan baik pada orang lain lahir dari perasaan sayang. Bila kta sayang ses0rg 2, maka timbullah rasa ingin menjaga 0rg yang disayangi 2 then kta akn buat baik n 0pc0z la kta layan 0rg 2 dgn baik kn. smuanya berlaku secara aut0matik.. ye x?

OK. Sekarang dah habis baca kan, s0 k0rg tg0k r kt sekeliling k0rg. 0rg2 skliling k0rg tuh baek x ngn k0rg, jgn baek ada mkna dh r kn, 0rg ckp da udang d sbalik mee hehe... 0r jgn k0rg jew baek ngn d0rg..huhu.. kl0 sama2 baek g0od r, kta kna give n take bru aman duNia nih haha.. 

x da mkna r kl0 korg hnya mmberi tanpa menerima..mula2 mmg r rela, lama2 haa lu pikir r sndrik kn hua3...dh rmai aku jmpa jd mgsa kdaan, aku pn slalu gk jdik mgsa huhu... tp bkn mksud aku baek sgt kn, n mls la nk hurai lebih2 nnti k0rg kta aku ngungkit la, x ikhlas la kn,kn =P


kt skliling aku skrg nih mak n abah aku jew yg ada, 0pc0z la d0rg baek ngn aku kn,kn hehe


hmm kl0 korg nk tau sal aku la kn, aku ni sgt2 la baek pda 0rg yg aku syg.. 0pc0z la 2 kn, xkn k0rg nk bt jhat pda 0rg yg baek ngn k0rg... 1 g aku jnis mdah terharu n tergaru ngn kbaikan 0rg, kl0 da insan yg buat baek ngn aku, aku akn rsa serba salah n akn buat lebih lagi dri apa yg 0rg 2 dh buat pada aku tnpa mgharapkn balasan..k0 ckp je nk mntk tlg ape klo aku terdaya aku xkn t0lak nye, pndek kata aku xkan berkira r ngn org tuh, kl0 pnjg kta x tau r kn hehee..

tp jgn da yg buat jht kt aku, xyah jhat la, cukup r kl0 k0rg s0mbong x tntu pasal ngn aku, jgn kata nk ckap, muka k0rg pon aku mls nk tg0k.. haa ni prangai pelik aku yg smua org nyampah. huhuhu ada aku kesah..lalalla~~

I always told myself not too expect too much. Too much expectation will leads to frustation. Itu yg aku pgang dlm hdup nih. Kal0 hari ini kita baik ngan "A", esok2 bila kita susah, l0m tentu g "A" ley bantu kta wlaupon kta trlalu baek ngn dia. Mungkin "B" .. orang yg x disangka-sangka.. t0l x?

walaup0n cm 2, jgn give up 0r penat utk trus brbuat baek. percayalah pada rahmat Tuhan, ada ganjaran buat hambaNya. ssungguhnya 0rg yg baik itu disayangi Allah.

p/s :~ Entry motivasi buat diri sendiri...


renung2 kn n sLamat beramal hehe daaaa mmuuuaaahahaha..cayunk k0rg =)

4 comments:

  1. nice entri dear..peringatan untuk diri ini juga.. boleh tak saya bagi pendapat sikit?

    tulisan color biru tu,, hurm law pakai putih pun lagi menyerlah.. masih boleh dibaca. tapi cuba cari color yang naikkan contra cikit..

    maaf menegur..

    jemput komen entri saya

    ReplyDelete
  2. manusia ni mmg macam2.. ape yg penting kita sendiri jgn jd seperti mereka.. kita buat baik je dgn semua org.. xde rugi mane pon..

    ReplyDelete